×zamknij
Dodaj firmę
Zleć remont lub budowę, dodaj swoje ogłoszenie jako wykonawca lub zleceniodawca. Znadź fachowca do konkretnej roboty. Urzązaj przetargi na prace związane z domem lub ogrodem. Podyskutuj na forum.
Zaloguj»Login:Hasło:
Nie masz konta? Zarejestruj się!
Budujesz? remontujesz?
Szukasz pracy? Ogłoś się tutaj!
Szukaj artykułów:
Tytuł, słowa kluczowe:
artykuł Ogród zimowy to rodzaj przeszklonej zwykle dobudówki. Nie bez powodu nazywa się ją ogrodem – tu bowiem znajdują miejsce różnorodne gatunki roślin. Jednak zieleń to nie wszystko. Jak urządzić tę przestrzeń, by była oazą relaksu?
więcej »
artykuł Konstrukcje na bazie szkieletu drewnianego, płyty warstwowe, pruski mur, keramzytobeton, pustaki ceramiczne, panele styropianowe - każde ma swoje wady i zalety a podstawowym założeniem jest gotowy już fundament.
więcej »
artykuł W ogrodzie tym ważne jest praktycznie wszystko. Dlatego też sprawą kluczową staje się odpowiedni plan, który zadba o całą aranżację. Najdrobniejsze pomyłki lub nieuwaga w doborze dodatków przyczynić się mogą na zachwianie całej równowagi.
więcej »
Cześć wszystkim, mam ogromny problem!!! Zgubiłem dzisiaj kluczyki do auta, a mam tylko jeden...
Andrew40, 4 paź 11:38
Co waszym zdaniem można uznać za najważniejsze w domu lub mieszkaniu? Powoli aranżuję swój...
pasku, 4 paź 11:07
Co najlepiej się teraz sprawdza do uszczelniania dachu? Czy ktoś korzystał może z takiego...
maksik, 3 paź 16:12
 

Dobór i montaż bramy garażowej

Na temat bramy garażowej warto zacząć myśleć już na etapie projektowania domu. Choć wydaje się to absurdalne (w końcu nie zaczyna się budowy domu od drzwi!), to jednak ustalenie wymiarów wjazdu do garażu może w późniejszym okresie zaowocować konkretnymi oszczędnościami - robiona na zamówienie brama garażowa, odbiegająca wymiarami od standardowych, może kosztować nawet do kilkudziesięciu procent więcej niż produkowana seryjnie. Dlatego warto wcześniej zastanowić się nad wymiarami bramy oraz wybrać typ bramy, który będzie najlepszy.

Jak skutecznie zamontować bramę garażową by służyła nam długie lata?

Po dokonaniu wyboru bramy, następnym ważnym krokiem jest odpowiednie przygotowanie otworu bramy. Najczęstsze błędy uniemożliwiające montaż to: krzywizna węgarków, krzywizna nadproża, nierówności powierzchni ścian i nadproża oraz nierówności powierzchni posadzki. Po wyeliminowaniu tych problemów brama będzie szczelna i nie będzie się zacinać.

Przed przystąpieniem do montażu w przypadku wszystkich rodzajów bram (z wyjątkiem bramy uchylnej) należy również otynkować nadproże, a podłogę wyłożyć posadzką – wykonanie tych czynności później może pobrudzić nową bramę, a także zmienić wymiary otworu. Ważne jest prawidłowe wypoziomowanie podłogi – pozostawione nierówności będą powodowały blokowanie się bramy i utrudniały jej otwieranie, mogą też prowadzić do niepotrzebnych strat ciepła.

Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na prawidłową szerokość zarówno wągrów jak i nadproży, która powinna być zgodna na całej głębokości montażu bramy. W przypadku montażu automatu, wymiar szerokości nadproża powinien być zachowany w przedziale od 3500 mm do 4500 mm (w zależności od wysokości bramy np. dla bram przemysłowych przedział wynosi od 2400 mm do 6500 mm).

Kolejnym bardzo ważnym elementem przy montażu bramy przy którym możemy się potknąć to pośpiech, należy upewnić się że tynki są suche a pomieszczenie oczyszczone z pyłów.

Gdy decydujemy się na montaż automatyki warto już na samym początku projektowania domu zaznaczyć takie rozwiązanie, ponieważ niezbędnym krokiem jest odpowiednie doprowadzenie instalacji elektrycznej, z której będzie korzystać napęd. W pierwszej kolejności powinniśmy zamontować gniazdo wtykowe nie wyposażone we wtyk ochronny w odległości do 50 cm za automatem, podłączone do dwużyłowego przewodu przeznaczonego do instalacji o napięciu 230V. Instalację automatu zazwyczaj realizuje firma montująca bramę. Model napędu należy dobrać do rodzaju bramy oraz do jej ciężaru i częstotliwości pracy.

Właściwy montaż

Pierwszym krokiem (bez względu na typ bramy) jest przygotowanie prowadnic, po których poruszać się będzie skrzydło bramy. Ich błędne przymocowanie może utrudnić swobodny ruch bramy, a nawet zagrozić koniecznością demontażu całej konstrukcji. Następny etap to przymocowanie metalowego wałka wyposażonego w specjalną sprężynę, która napina się podczas zamykania bramy. Element równoważy ciężar całej bramy, przez co siła potrzebna do jej otwarcia jest niewielka, a cały proces przebiega łatwo i bez wysiłku. Kolejny krok to umieszczenie paneli w konstrukcji. Pracę tą zaczynamy od dolnego segmentu – do jego krawędzi przymocowujemy dolne okucia rolek prowadzących oraz uszczelkę zabezpieczającą przed przedostawaniem się do środka wody oraz wiatru. Po ustawieniu w prowadnicach pierwszego panelu i jego wypoziomowaniu, montujemy następne, umieszczając je po kolei w prowadnicy, a następnie łącząc ze sobą prze przykręcenie zawiasów. Końcowy etap to zamocowanie wewnętrznego rygla, który uniemożliwi dostęp do garażu osobom niepowołanym.

Montaż bramy garażowej jest procesem dość skomplikowanym. Błędy popełnione na którymś z etapów mogą oznaczać problemy w użytkowaniu bramy, a także zagrożenie włamaniem. Dlatego montaż należy zlecić profesjonalistom.

Pięć zasad które warto przestrzegać podczas montażu bramy:

  1. szerokość bramy – szerokość bramy ma kluczowe znaczenie, ponieważ brama garażowa montowana jest za światłem otworu (od środka garażu) bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie bramy do otworu, w którym tę bramę instalujemy. Zbyt mały otwór garażowy może być przyczyną prześwitów oraz strat ciepła. Szerokość bramy garażowej powinna być minimum 5cm szersza od otworu garażowego jest to jednocześnie bezpieczne minimum, oczywiście ta różnica może być większa. Brama garażowa nie powinna być dużo większa od otworu ze względów estetycznych np. ściana może przysłaniać cześć kasetonu lub wzoru bramy;
  2. wysokość bramy – nie za mała nie za duża, brama powinna być tak wysoka jak sam otwór, oczywiście dopuszczalne jest aby była wyższa, ale różnica nie powinna być zbyt duża, ponieważ część ściany może przysłonić wytłoczony wzór czyli kaseton;
  3. nadproże – i tu pojawia się problem, problem z nadprożem wiąże się z nie znormalizowanymi standardami panującymi na rynku. Różni producenci maja różne wymogi nadprożowe. Idealne jest zastosowanie standardowych szyn montażowych i w tym przypadku nadproże powinno mieć 320mm dla bramy montowanej z zamkiem ręcznym oraz 350mm w przypadku bramy montowanej z automatyką - podane wysokości nadproża są liczone od górnej krawędzi panela do sufitu, najbezpieczniej jest więc określić minimalną wysokość ściany, na której montowana jest brama. Jeżeli powyższy wymóg nie może być spełniony można zastosować specjalne szyny montażowe do niskiego nadproża – i wtedy, w przypadku bramy z zamkiem ręcznym nadproże musi mieć minimum 180 mm, natomiast w przypadku bramy z automatem to minimum wynosi 150 mm. Podobnie jak w przypadku standardowego nadproża, najbezpieczniej jest określić minimalna wysokość ściany, która pozwala na zastosowanie szyn do niskiego nadproża;
  4. przestrzenie boczne – czyli ile pozostawić miejsca na instalacje szyn garażowych czyli prowadnic? Ściana, na której montujemy bramę musi mieć minimum: „szerokość bramy” + 228 mm. Zgodnie z danymi technicznymi, by zamontować bramę potrzebne jest dokładnie 114 mm z każdej strony - od wewnątrz garażu, by zmieściły się w to miejsce szyny (prowadnice) bramy. Należy jednak pamiętać, że rożne firmy maja różne wymogi, dlatego sugeruję aby przy zakupie bramy dokładnie wypytać sprzedawcę o wymogi instalacyjne specyficznej marki czy modelu. Na uwagę zasługuje bardzo ważny aspekt, a mianowicie aby odpowiednio otynkować otwór bramowy (wszystkie ściany wokół otworu), tynk musi dobrze wyschnąć przed instalacją a styropian pod nim powinien mieć max. 3cm – inaczej istnieje ryzyko, że szyny będą się zapadały podczas montażu;
  5. sufit - instalacja bramy garażowej może przebiegać szybko i przyjemnie. Aby jednak przebiegała sprawnie ważnym krokiem, sprzyjającym bezstresowej instalacji jest spełnienie wymogu by sufit był wolny od jakichkolwiek “odstających” obiektów tj. lamp, belek konstrukcyjnych, kabli, itd. na dystansie równym: „wysokości bramy” + dodatkowo 457 mm – w przypadku bramy z zamkiem ręcznym; natomiast w przypadku bramy z automatem: dystans ten powinien wynosić: „wysokość bramy” + 991 mm.

Decydując się na bramę garażową najlepiej byłoby już na etapie budowy domu a najlepiej przy jego projekcie zapoznać się modelami, z wymogami danego producenta by dokonać trafnego wyboru Jeżeli Państwa garaż spełnia te wymogi albo istnieje jeszcze możliwość zmian, można być spokojnym, że żadne niemiłe niespodzianki podczas montażu bramy nam nie wyskoczą.

Rodzaje bram

Dziś możemy wybierać w rożnych rozwiązaniach bram ale możemy też skorzystać z najstarszego rozwiązania a mianowicie drzwi skrzydłowych. Są to standardowe drzwi otwierane na boki i wykonane najczęściej z drewna. Niestety, potrzebują one dość dużo miejsca żeby dały się wygodnie otworzyć, dlatego zanim zdecydujemy się na takie rozwiązanie, upewnijmy się, że parkowanie w dość dużej odległości od bramy przed jej otwarciem będzie wygodne dla nas oraz dla innych. Drzwi skrzydłowe posiadają również swoje zalety - przy swojej prostej konstrukcji (składają się tylko z ościeżnicy oraz skrzydeł osadzonych na zawiasach) są stosunkowo niedrogie i o wiele łatwiejsze w montażu niż inne rozwiązania.

Drugim stosowanym od lat typem bram garażowych są bramy uchylne. Zbudowane są one najczęściej z ocynkowanej blachy wzmocnionej stalowymi płaskownikami. Drzwi tego typu są wygodniejsze w eksploatacji niż drzwi skrzydłowe - nie wymagają tak dużej ilości wolnego miejsca przed otwarciem, a dzięki zastosowaniu sprężyn równoważących ich ciężar, otwarcie wymaga użycia bardzo niewielkiej siły, co szczególnie powinny docenić panie. Planując wyposażyć swój garaż w tego rodzaju bramę, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy zanim zdecydujemy się na konkretny model. Po pierwsze zwróćmy uwagę na sposób mocowania drzwi - poza najpopularniejszymi rozwiązaniami wymagającymi instalacji niewygodnych prowadnic sufitowych, bez problemu możemy znaleźć również bramy z systemem otwierania pozbawionym tego mankamentu. Warto również zwrócić uwagę na system sprężyn. Większość bram wyposażonych jest w dwie pojedyncze sprężyny. W takim przypadku zerwanie jednej z nich spowoduje zdecydowanie gorsze działanie drzwi.

Kolejnym ale już zdecydowanie bardziej zaawansowanym technologicznie rodzajem bram, są bramy segmentowe, składające się z kilku sekcji o konstrukcji dwuściennej, połączonych szczelnie przy pomocy zawiasów. Sekcje te zbudowane są ze stali ocynkowanej wykończonej farbą poliestrową lub okleiną przypominającą drewno. Tego rodzaju bramy są najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem - podczas otwierania nie wystają poza budynek, dzięki czemu mogą być montowane nawet w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę.
Bramy garażowe tego typu występują w dwóch wersjach: górnej i bocznej. Zasada działania bram górnych przypomina antywłamaniowe rolety montowane w oknach - segmenty są tu ustawione poziomo i podczas otwierania wsuwają się równolegle do sufitu. W przypadku bram bocznych segmenty ustawione są pionowo i poruszają się po prowadnicach wzdłuż ścian. Dzięki swojej konstrukcji bramy sekcyjne boczne mogą służyć nie tylko jako zamknięcie jednego wjazdu, ale równie dobrze sprawdzą się w garażu otwartym na dwie strony.

Zarówno projektując nowy garaż, jak i decydując się na wymianę starej bramy garażowej warto rozważyć wyposażenie jej w napęd umożliwiający automatyczne i zdalne otwieranie. Tego rodzaju napęd można zastosować praktycznie dla każdego rodzaju bram (wyjątkiem mogą się tu okazać jedynie drzwi skrzydłowe) zwiększając tym samym komfort korzystania z garażu. Na rynku dostępna jest cała gama napędów różniących się od siebie takimi parametrami jak siła ciągu, prędkością otwierania i zamykania, dodatkowymi funkcjami, a nawet wzornictwem. Napęd można wyposażyć w różne opcje sterowania. Od standardowego przycisku czy pilota radiowego poprzez klawiatury kodowe aż po rozwiązania pozwalające odczytać układ linii papilarnych użytkownika. Wszystko po to by dać nam maksymalne poczucie bezpieczeństwa i uchronić nas przed nieprzyjemnymi niespodziankami.




autor: Katarzyna Kafel

Wasze komentarze ...

Brak komentarzy.

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.

Powiązane branże: Garaże / Altany
Podobne: Garaż czy wiata – miejsce na samochód, Namioty ogrodowe, Urządzenie garażu, Bramy garażowe
Słowa kluczowe: altana, garaże blaszane, brama garażowa, montaż bramy garażowej, rodzaje bram garażowych, jak zamontować bramę garażową, wybór bramy garażowej