×zamknij
Dodaj firmę
Zleć remont lub budowę, dodaj swoje ogłoszenie jako wykonawca lub zleceniodawca. Znadź fachowca do konkretnej roboty. Urzązaj przetargi na prace związane z domem lub ogrodem. Podyskutuj na forum.
Zaloguj»Login:Hasło:
Nie masz konta? Zarejestruj się!
Budujesz? remontujesz?
Szukasz pracy? Ogłoś się tutaj!
Szukaj artykułów:
Tytuł, słowa kluczowe:
artykuł Ogród zimowy to rodzaj przeszklonej zwykle dobudówki. Nie bez powodu nazywa się ją ogrodem – tu bowiem znajdują miejsce różnorodne gatunki roślin. Jednak zieleń to nie wszystko. Jak urządzić tę przestrzeń, by była oazą relaksu?
więcej »
artykuł Konstrukcje na bazie szkieletu drewnianego, płyty warstwowe, pruski mur, keramzytobeton, pustaki ceramiczne, panele styropianowe - każde ma swoje wady i zalety a podstawowym założeniem jest gotowy już fundament.
więcej »
artykuł W ogrodzie tym ważne jest praktycznie wszystko. Dlatego też sprawą kluczową staje się odpowiedni plan, który zadba o całą aranżację. Najdrobniejsze pomyłki lub nieuwaga w doborze dodatków przyczynić się mogą na zachwianie całej równowagi.
więcej »
Cześć wszystkim, mam ogromny problem!!! Zgubiłem dzisiaj kluczyki do auta, a mam tylko jeden...
Andrew40, 4 paź 11:38
Co waszym zdaniem można uznać za najważniejsze w domu lub mieszkaniu? Powoli aranżuję swój...
pasku, 4 paź 11:07
Co najlepiej się teraz sprawdza do uszczelniania dachu? Czy ktoś korzystał może z takiego...
maksik, 3 paź 16:12
 

Garaż czy wiata – miejsce na samochód

Samochód to taki kłopotliwy członek rodziny. Pali, hałasuje, wnosi do pomieszczeń mnóstwo wody, piasku lub śniegu i nie potrafi po sobie posprzątać. Wymaga pomieszczenia niemal tak dużego jak salon, specjalnych zabezpieczeń przed kradzieżą, własnej bramy wjazdowej. Budowa garażu to oczywiście dodatkowe koszty, jednak szczególnie w sezonie zimowym docenimy korzyści płynące z jego posiadania. Zamiast usuwać "czapy" śniegu, skrobać szyby i martwić się, czy silnik zapali po mroźnej nocy, po prostu otwieramy bramę, zapalamy i wyjeżdżamy. Samochód, krótko mówiąc, ma swoje szczególne i często kosztowne potrzeby.

Jak zapewnić autu i nam komfort? Jakie są najlepsze rozwiązania architektoniczne? Jak wybierać spośród dwóch lub więcej równie dobrych rozwiązań?

Najczęściej sięgamy po najpopularniejsze rozwiązanie czyli garaż wbudowany w bryłę budynku. Powszechnie uważa się, że taki jest najwygodniejszy. Można bowiem przejść do garażu z pomieszczeń domowych, nie wychodząc na dwór. Jednocześnie rozwiązanie to nie wymaga dużej działki i dodatkowych materiałów budowlanych. Również mniejszy jest koszt wykonania instalacji.

Jednak takie rozwiązanie ma zalety i wady. W bryle domu zawarte zostaje duże pomieszczenie gospodarcze, z nie zawsze czystym i pachnącym samochodem. Ponadto jedyne sensowne usytuowanie takiego garażu w planie budynku to strona północna, ewentualnie wschodnia – bo południową lub zachodnią zostawiamy na taras i salon. Jednak nie zawsze można tak ustawić budynek. Druga wada to hałas. Trzeba zadbać nie tylko o dobrą izolacyjność akustyczną ścian, ale również kupić cicho otwierającą się bramę garażową, aby nie budziła domowników. Mimo to samo zapalanie i wyjazd samochodu może wyrwać ze snu.

A może wolnostojący lub przylegający?

Garaż przylegający jest numerem dwa wśród rozwiązań garażowych w Polsce. Droższy od wbudowanego, tańszy od wolno stojącego. Jego ogromną zaletą jest to, że można go zbudować później, niż dom. Jego wadą to, że na ogół szpeci bryłę domu. Kolejnym mankamentem jest to, że minimalne rozmiary działki muszą być większe niż w przypadku garażu wbudowanego. Wadę tę można jednak zamienić na atut. Pomieszczenia nad takim garażem bywają trudne do połączenia z resztą domu, ale za to możemy tam usytuować obszerny taras (gdy dach nad garażem jest płaski), składzik-stryszek, pralnię z suszarnią czy pokój rekreacyjny.

Wolno stojący garaż uchodzi jednak za najbardziej eleganckie rozwiązanie. Położony jest on wówczas w pewnej odległości od domu. Zaletą takiego rozwiązania jest podział funkcji między budynkami. W domu mamy zlokalizowane pomieszczenia rzeczywiście istotne dla komfortu mieszkania, z żadnej ze stron nie znajduje się garaż, co daje większe możliwości właściwego usytuowania domu względem stron świata. Odległość do garażu dla niektórych może być wadą. W budynku tym umieszcza się funkcje techniczne. Niestety doprowadzenie niezbędnych instalacji jest kosztowne. Garaż wolno stojący wymaga również większej działki.

A może gotowy w przysłowiową jedną godzinę?

Garaż tego typu różni się od tradycyjnych tym, że pozwala uniknąć pracochłonnych robót budowlanych i wykończeniowych na placu budowy. Wykonywany jest z żelbetu lub z blachy. W przypadku żelbetowych wystarczy wcześniej wykonać tylko nieskomplikowane fundamenty. Prace budowlane ograniczają się do wykonania punktowych fundamentów albo ław fundamentowych. Mimo to garaż nie jest na stałe związany z gruntem i w każdej chwili może być przeniesiony w nowe miejsce.

Garaż prefabrykowany wykonany jest jako jednolity odlew żelbetowy z zabudowanym zbrojeniem. Zapewnia to trwałość konstrukcji w czasie transportu i eksploatacji. Ściany mają grubość od 6 do 8 cm i są wykończone „na gotowo”, tzn. od strony zewnętrznej posiadają elewację z tynku mineralnego. Garaż ma też żelbetową podłogę, zabezpieczoną od spodu izolacją przeciwwilgociową.

A może wiata?

Wiata to zadaszone miejsce parkingowe o prostej, lekkiej i często ażurowej konstrukcji. Ochroni nas przed koniecznością odśnieżania samochodu, deszczem, nadmiernym nasłonecznieniem samochodu, ale już nie przed mrozem czy złodziejami. Nie zawsze należy ją traktować jako alternatywę dla garażu, bo na dużych działkach, których właściciele często wjeżdżają i wyjeżdżają, może się okazać wygodniejsza niż stałe wjeżdżanie do garażu lub parkowanie na podjeździe.

Wyróżniamy wiaty wolno stojące i przylegające do budynku (np. od frontu lub z boku). Za każdym razem musimy m.in. pamiętać o minimalnej odległości od granicy sąsiedniej działki: gdy wiata ma od strony granicy pełną ścianę – 3 m, gdy wiata jest ażurowa lub zadaszenie jest oparte na słupach – najlepiej 4 m.

Prąd w garażu

Doprowadzenie instalacji do garażu jest najłatwiejsze, gdy znajduje się on w bryle budynku, trudniejsze i droższe, gdy jest wolno stojący. Przede wszystkim nie powinno w nim zabraknąć instalacji elektrycznej. Oświetlenie powinno być zintegrowane z bramą garażową, czyli zapalać się w momencie jej uruchomienia. Oprócz tego garaż powinien być wyposażony w oświetlenie niezależnie działające od bramy, które dokładnie oświetli cały garaż. Nie powinno zabraknąć również oświetlenia punktowego, w tym przenośnego.

Najszybszym i najtańszym sposobem na rozmieszczenie instalacji jest położenie jej na tynku w specjalnych rurkach – to dobre rozwiązanie dla tych, którym nie zależy na estetyce garażu. Coraz częściej jednak nawet pomieszczenia gospodarcze są „dopieszczane” i instalacja jest chowana w ścianie pod tynkiem. Majsterkowiczom przyda się zasilanie trójfazowe do podłączenia większych urządzeń elektrycznych.

Woda

Aby łatwo myło się samochód, należy doprowadzić ujęcie wody do garażu - najlepiej tuż obok bramy garażowej. Wówczas nawet zimą możemy ustawić samochód na podjeździe, otworzyć bramę garażową, szybko umyć samochód i wprowadzić go do środka. Gdyby instalacja była umieszczona na ścianie zewnętrznej, mycie praktycznie nie byłoby możliwe przy minusowych temperaturach. Należy pamiętać, że mycie samochodu dozwolone jest tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Mycie przed posesją (np. na ulicy osiedlowej) może się zakończyć mandatem wręczonym przez straż miejską.

Czy podłoga w garażu musi być w spadku?

Garaż powinien być przygotowany na pojawienie się w nim znacznej ilości wody, szczególnie wtedy, gdy będziemy wjeżdżali do garażu mocno zaśnieżonym pojazdem. W niewielkim garażu (np. jednostanowiskowym) najlepiej wykonać podłogę bez żadnej kratki odpływowej, za to ze spadkiem do 5% w kierunku drzwi. Czasem należy też wykonać dodatkowe spadki w narożach, gdy brama garażowa jest znacznie węższa niż sam garaż (inaczej mogłaby się w nich zbierać woda).

Odprowadzanie wody na zewnątrz to szczególnie dobre rozwiązanie dla garaży nieocieplanych – między bramą a posadzką powinna być bowiem minimalna szczelina. Natomiast w większych lub ogrzewanych garażach powinno się zastosować kratkę odpływową w posadzce (i tym samym brama garażowa może być szczelna i ocieplona). Najłatwiej pośrodku garażu zastosować jedną podłużną kratkę. Wtedy podłoga z obu stron będzie miała spadek w kierunku kratki.

Trudniejsze rozwiązanie, ale czasem konieczne w większych garażach, to kilka kratek z podziałem kopertowym: z czterech stron kratek wykonujemy spadki. Wymaga to większej precyzji niż w poprzednich rozwiązaniach.




autor: Katarzyna Kafel

 

Wasze komentarze ...

  • kamilek ja wolę garaż zamiast wiaty, bo w garażu zawsze można naprawić auto bez względu na warunki panujące na zewnątrz. Wiadomo we wiacie też niektóre prace można wykonać, ale deszcz lub śnieg doskwierają. A tak w garażu jesteśmy schowani i można śmiało naprawiać. Ja znalazłem jeszcze takie rozwiązanie jak garaż namiotowy, wydaje mi się że to też będzie sprawdzone rozwiązanie ponieważ spełnia takie same zadania co tradycyjny jednak na jego postawienie wystarczy zgłoszenie. Popatrzcie na takie rozwiązanie może kogoś zainteresuje taka nowinka. http://dascompany.pl/namioty-i-szklarnie/namioty-magazynowe/namiot-magazynowy-pro-3x7-40m2/ - 8 kwi 2014

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.

Powiązane branże: Garaże / Altany
Podobne: Namioty ogrodowe, Urządzenie garażu, Dobór i montaż bramy garażowej, Bramy garażowe
Słowa kluczowe: altana, garaże blaszane, garaż, wiata, brama garażowa, garaż prefabrykowany, garaż wolnostojący, odpływ wody