×zamknij
Dodaj firmę
Zleć remont lub budowę, dodaj swoje ogłoszenie jako wykonawca lub zleceniodawca. Znadź fachowca do konkretnej roboty. Urzązaj przetargi na prace związane z domem lub ogrodem. Podyskutuj na forum.
Zaloguj»Login:Hasło:
Nie masz konta? Zarejestruj się!
Budujesz? remontujesz?
Szukasz pracy? Ogłoś się tutaj!
Szukaj artykułów:
Tytuł, słowa kluczowe:
artykuł Ogród zimowy to rodzaj przeszklonej zwykle dobudówki. Nie bez powodu nazywa się ją ogrodem – tu bowiem znajdują miejsce różnorodne gatunki roślin. Jednak zieleń to nie wszystko. Jak urządzić tę przestrzeń, by była oazą relaksu?
więcej »
artykuł Konstrukcje na bazie szkieletu drewnianego, płyty warstwowe, pruski mur, keramzytobeton, pustaki ceramiczne, panele styropianowe - każde ma swoje wady i zalety a podstawowym założeniem jest gotowy już fundament.
więcej »
artykuł W ogrodzie tym ważne jest praktycznie wszystko. Dlatego też sprawą kluczową staje się odpowiedni plan, który zadba o całą aranżację. Najdrobniejsze pomyłki lub nieuwaga w doborze dodatków przyczynić się mogą na zachwianie całej równowagi.
więcej »
Cześć wszystkim, mam ogromny problem!!! Zgubiłem dzisiaj kluczyki do auta, a mam tylko jeden...
Andrew40, 4 paź 11:38
Co waszym zdaniem można uznać za najważniejsze w domu lub mieszkaniu? Powoli aranżuję swój...
pasku, 4 paź 11:07
Co najlepiej się teraz sprawdza do uszczelniania dachu? Czy ktoś korzystał może z takiego...
maksik, 3 paź 16:12
 

Jak zaplanować harmonogram budowy

Kiedyś przychodzi ten moment. Podejmujemy decyzję o budowie domu. Zaczyna się szukanie i wybieranie projektu, wizyty u znajomych, którzy się niedawno wybudowali, szukanie inspiracji i pomysłów. W końcu jest – nasz wymarzony projekt. Gdy już trochę ochłoniemy i nacieszymy się wizualizacją i rzutami pięter, warto usiąść i pomyśleć nad zaplanowaniem całego przedsięwzięcia, jednym słowem - sporządzić profesjonalny harmonogram postępu robót.

W harmonogramie musimy skorelować ze sobą dwa istotne czynniki wpływające na postęp i kolejność wykonywania robót – finanse i technologię. Należy się zastanowić jak długo trwać będą prace z punktu widzenia technologii oraz kiedy będziemy w stanie za nie zapłacić. W naszym klimacie sezon na roboty budowlane zewnętrzne trwa od początku kwietnia do końca października. Idealny tok prowadzenia robót, to sytuacja gdy rozpoczynamy budowę wiosną i przed zimą mamy stan surowy zamknięty. Wtedy we wnętrzu możemy, w razie konieczności prowadzić dalsze prace lub poczekać do wiosny Ten sposób prowadzenia prac możliwy jest, gdy mamy stale dostępną gotówkę np. wzięliśmy kredyt na budowę domu. Niestety nie zawsze nasze warunki finansowe na to pozwalają. Wtedy w jednym roku możemy powiedzmy wykonać tylko fundamenty wraz ze ścianami i stropem nad piwnicą. Ważne, aby tak realizować budową, aby na okres zimowy mieć zamknięte kompletne etapy robót.

Po wyborze projektu musimy zastanowić się kiedy faktycznie możemy rozpocząć roboty. Należy wziąć pod uwagę, że nasz projekt będzie musiał być zaadoptowany do warunków panujących na naszej działce budowlanej, co potrwa powiedzmy dwa do czterech tygodni. Potem musimy wystąpić o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, co może potrwać nawet dwa miesiące. Jeśli działka jest już uzbrojona to mamy ok. 3 miesięcy na formalności prawne. Jeśli trzeba dodatkowo doprowadzić media, prąd same przygotowania spokojnie mogą potrwać nawet pół roku ze względu na to, że konieczne są pozwolenia i uzgodnienia związane z wykonaniem przyłączy. Po otrzymaniu pozwolenia, trzeba jeszcze postarać się o dziennik i kierownika, który będzie prowadził naszą budowę. Powyższe czynności musimy uwzględnić w naszym haromonogramie. Dopiero, gdy otrzymaliśmy już niezbędne dokumenty i pozwolenia możemy przystąpić do dokładnego planowania robót związanych już bezpośrednio z budową domu.

Na prowadzenie robót zewnętrznych mamy mniej więcej 7 miesięcy. W przypadku sytuacji, gdy mamy ciągły dopływ gotówki, roboty planujemy tylko w oparciu o technologię, czyli czas potrzebny na wiązanie i dojrzewanie betonu i spoiw budowlanych oraz wydajność pracy. Należy przy tym pamiętać, aby pozostawić sobie rezerwę czasową na nieprzewidziane okoliczności. Mimo tego, że zaplanujemy roboty ziemne na czerwiec, nie mamy żadnej gwarancji, że nie będzie lało przez dwa tygodnie i prace nagle się zatrzymają. Mimo najszczerszych chęci do rozpoczęcia murowania w kwietniu może się okazać, że pani chmurka zapowie nocne przymrozki. Musimy się zastanowić czy wykopy wykonywane będą ręcznie czy mechanicznie, beton z betoniarni czy wyrabiany na budowie, stal prefabrykowana czy docinana i gięta na miejscu. Już na etapie sporządzania harmonogramu, trzeba zorientować się w terminach jakie proponują nam wykonawcy a także dostępności niektórych materiałów. Nie o każdej porze roku dostaniemy w tartaku więźbę dachową. Niektóre prace, jak na przykład układanie instalacji elektrycznej i sanitarnej, mogą być prowadzone równolegle i zazębiać się z tynkami wewnętrznymi. Po wykonaniu instalacji na parterze, ekipa przechodzi na piętro i wykonuje tam instalacje, a w tym czasie parter jest już tynkowany. Oczywiście pod warunkiem wykonania tam zakończonych pozytywnie prób szczelności rur i ciągłości kabli.

Przykładowy tok prowadzenia prac mógłby wyglądać tak.

  1. Wykarczowanie drzew oraz zdjęcie warstwy humusu.
  2. Wykonanie wykopów pod fundamenty.
  3. Wylanie fundamentów.
  4. Wylanie płyty.
  5. Wykonie izolacji i obsypanie fundamentów.

W oparciu o możliwości finansowe, musimy zaplanować czy stać nas na wykonanie kolejnego etapu przed nadejściem zimy i czy mamy na to czas. Jeśli nie, to kończymy prace i zabezpieczamy je na zimę, by powrócić do nich na wiosnę. Nie warto stawiać ścian do połowy lub bez przykrycia stropem, zwłaszcza gdy wykonane są z pustaków lub cegły, a już w żadnym wypadku, gdy są to ściany warstwowe. Podobnie sytuacja, w której wykonujemy samą więźbę bez przykrycia i zostawiamy ją na zimę jest niedopuszczalna. Oczywiście w przypadku różnych technologii powyższe punkty mogą nieco się różnić, ale idea jest jedna. Wykonujmy etapy kompleksowo fundamenty razem z płytą, ściany razem ze stropem.

Roboty wykończeniowe prowadzone wewnątrz budynku nie są uzależnione od pogody, więc mogą być planowane z nieco mniejszym zapasem czasu. Cała sztuka polega na zazębieniu ze sobą niektórych prac, w celu skrócenia czasu ich trwania. Instalacje elektryczne i sanitarne można z powodzeniem prowadzić równolegle, a ich końcówkę zahaczyć o początek tynkowania. Elektryk potrzebuje przykładowo tydzień, hydraulik dwa tygodnie. Jeśli prace zostaną poprowadzone w sposób, który wyżej przedstawiłem to zamiast po trzech tygodniach mamy ściany gotowe do tynkowania po dwóch. Ważne jest wzięcie pod uwagę relacji pomiędzy pracami. Np. okna plastikowe można wstawić przed tynkowaniem, natomiast producenci okien drewnianych zalecają poczekać aż tynk dobrze odda wilgoć. Z kolei finalne malowanie musi być zrobione po położeniu podłóg.

Niektórych robót nie da się zaplanować z dużym wyprzedzeniem choćby ze względu na terminy jakie oferują wykonawcy. Takie roboty umieszczamy w harmonogramie w najbardziej optymalnym dla nich miejscu i staramy się, aby potencjalny wykonawca wykonał je w tym terminie. Im bardziej kluczowe dla czasu trwania budowy prace tym wcześniej powinniśmy szukać na nie wykonawcy aby móc zachować termin założony w harmonogramie.

Załóżmy, że mamy już gotowy harmonogram, przewertowany na wszystkie strony, mamy umówioną firmę zarezerwowany materiał. Mimo największej precyzji naszego planu niestety często zdarza się, że nagle roboty stają i harmonogram zaczyna być nieaktualny. Co wtedy robić. Po pierwsze nie tracić głowy. Planowanie robót budowlanych jest jak planowanie urlopu wakacyjnego nad Bałtykiem. Zawsze coś może pójść nie tak z przyczyn od nas niezależnych np. pogody. W tedy im wcześniej zaczniemy weryfikować i dostosowywać nasz harmonogram do nowych warunków tym lepiej. Oczywiście wiadomo, że nie będziemy nic planować co do dnia ale dwa tygodnie deszczu w połowie robót ziemnych ma już znaczenie.

Prawidłowo sporządzony i dobrze przemyślany harmonogram jest naprawdę pomocny przy realizacji budowy własnego domu nie tylko w sytuacji kiedy całość prac zlecamy różnym firmom, ale również w przypadku samodzielnego wykonywania robót. Do ich sporządzania bardzo pomocne są arkusze kalkulacyjne, na których graficznie i słownie możemy zaznaczać przebieg robót i tak zwane kamienie milowe.




autor: Piotr Kowalski

Wasze komentarze ...

Brak komentarzy.

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.

Powiązane branże: Przed budową
Podobne: Usytuowanie domu na działce, Letni domek na działce, Roboty budowlane, które nie wymagają pozwolenia na budowę ani zgłoszenia, Czy warto wykonać kosztorys?, Kiedy potrzebujemy decyzję WZ
Słowa kluczowe: plan budowy, harmonogram budowy, kolejność prac