×zamknij
Dodaj firmę
Zleć remont lub budowę, dodaj swoje ogłoszenie jako wykonawca lub zleceniodawca. Znadź fachowca do konkretnej roboty. Urzązaj przetargi na prace związane z domem lub ogrodem. Podyskutuj na forum.
Zaloguj»Login:Hasło:
Nie masz konta? Zarejestruj się!
Budujesz? remontujesz?
Szukasz pracy? Ogłoś się tutaj!
Szukaj artykułów:
Tytuł, słowa kluczowe:
artykuł Ogród zimowy to rodzaj przeszklonej zwykle dobudówki. Nie bez powodu nazywa się ją ogrodem – tu bowiem znajdują miejsce różnorodne gatunki roślin. Jednak zieleń to nie wszystko. Jak urządzić tę przestrzeń, by była oazą relaksu?
więcej »
artykuł Konstrukcje na bazie szkieletu drewnianego, płyty warstwowe, pruski mur, keramzytobeton, pustaki ceramiczne, panele styropianowe - każde ma swoje wady i zalety a podstawowym założeniem jest gotowy już fundament.
więcej »
artykuł W ogrodzie tym ważne jest praktycznie wszystko. Dlatego też sprawą kluczową staje się odpowiedni plan, który zadba o całą aranżację. Najdrobniejsze pomyłki lub nieuwaga w doborze dodatków przyczynić się mogą na zachwianie całej równowagi.
więcej »
Czy uwierzycie jak wam powiem że nigdy nie byłam nad Polskim morzem ? Pochodzę z rejonów...
dorottii3, dziś 12:40
W jaki sposób można najszybciej sprzedać samochód? Nie mam czasu na jeżdżenie po giełdach...
karina, wczoraj 22:58
Czy kupujecie karmę dla psa przez internet? Jeśli tak to w jakich sklepach? Korzystaliście...
elmo, wczoraj 09:55
 

Na co zwrócić uwagę układając kostkę brukową

Kostka brukowa to obecnie najczęściej wykorzystywany materiał do budowy podjazdów, chodników i alejek ogrodowych. Duży wybór kształtów, materiałów i kolorów kostek brukowych sprzyja tworzeniu różnorodnych wzorów, daje nieskończone możliwości projektowania. Bogaty asortyment tych wyrobów pozwala na dostosowanie pokrycia dróg do otoczenia, formy architektonicznej budynków oraz do przeznaczenia nawierzchni.

Ułożenie kostki brukowej przez fachowców może nas dość sporo kosztować, ale w przypadku, gdy dysponujemy wolnym czasem i chęcią stworzenia czegoś, możemy z powodzeniem zabrać się za to sami.

Przed przystąpieniem do realizacji planu zakupu kostki brukowej, najważniejsze jest odpowiednie dobranie grubości kostki w zależności od tego, jakie obciążenia będą na nią działały. Grubość kostki dobieramy pod kątem natężenia ruchu, jaki będzie się po niej odbywał. W miejscach, gdzie będzie ruch pieszy, np. alejki w ogrodzie, wystarczy zastosować kostkę o grubości 4 lub 6 cm. Na podjeździe albo wjeździe do garażu należy ułożyć kostkę o grubości minimum 6 cm. Jeśli jest przewidziany ruch samochodów ciężarowych, trzeba wybrać kostkę o grubości 8 cm lub więcej.

Wybierając wielkość kostki, należy wziąć pod uwagę nie tylko estetykę, ale również względy praktyczne. Jeśli układamy wąską alejkę, najlepiej wybrać małą kostkę o prostym wzorze, aby uniknąć jej docinania, a tym samym niepotrzebnego marnowania materiału. Kształt i rodzaj dobieramy biorąc pod uwagę przeznaczenie powierzchni, na której kostka brukowa ma być ułożona gdyż sposób przygotowania podłoża, jak i sposób bezpośredniego układania kostek są od siebie ściśle uzależnione i rzutują na efekt końcowy.

Błędnie przygotowane podłoże lub niewłaściwy sposób układania kostek brukowych mogą spowodować niestabilność nawierzchni i zmniejszenie walorów estetycznych, aż do jej zniszczenia włącznie. Zastosowanie się do powyższych wskazówek i zaleceń uprości nam poszczególne etapy budowy nawierzchni i przyniesie pełną i wieloletnią satysfakcję z użytkowania. Przed przystąpieniem do układania kostki brukowej powinniśmy na spokojnie przemyśleć kolejne etapy postępowania prac.

Pierwszym etapem układania kostki brukowej jest oznaczenie granic podjazdu słupkami ze sznurkiem. Po oznaczeniu możemy przystąpić do kopania koryta. Głębokość zależy od rodzaju gleby. Im gleba bardziej wilgotna, tym będziemy potrzebowali grubszej podbudowy, więc i głębokość koryta musi być większa (waha się między 15 a 40 cm).

Na tym etapie musimy zadbać też o niwelację terenu, czyli wyrównanie podstawy do planowanej powierzchni. Warto tu zaplanować niewielki spadek skośny terenu, aby w przyszłości na drodze nie tworzyły się kałuże. Instalacja odwodnieniowa może być konieczna, jeśli kostkę układa się na bardzo dużej powierzchni, co uniemożliwia utworzenie spadku w pożądaną stronę, lub na zjeździe do garażu. Możliwość odprowadzenia wody zależy przede wszystkim od warunków wodno-gruntowych – poziomu wody gruntowej oraz przepuszczalności gleby. W przypadku garażu zlokalizowanego poniżej poziomu gruntu zwróćmy uwagę na to, iż może być konieczność zamontowanie zbiornika z samoczynnie włączającą się pompą.

Kolejny etap naszych prac przy układaniu kostki brukowej to ułożenie krawężników. Warto przede wszystkim zaplanować, żeby szerokość drogi odpowiadała wielokrotności szerokości kostki, tak, aby później nie trzeba było przycinać każdej kolejnej kostki bruku. Zwróćmy uwagę, aby równo ułożyć krawężniki, gdyż później będą pełniły rolę ustalania poziomu dla kostki i podbudowy. Krawężniki układa się na warstwie gęstego betonu i obsypuje z zewnątrz ziemią. Gdy mamy wytyczoną linię krawężników, możemy przystąpić do wysypywania i ubijania podbudowy - czyli kruszywa lub tłucznia.

W przypadku, gdy warstwa podbudowy będzie większa niż 10-20 cm, warto poszczególne warstwy nakładać stopniowo i każdą z osobna ubijać i poziomować. Na podbudowę wysypywana jest luźna posypka cementowo-piaskowa, którą później poziomujemy i wyrównujemy do wyznaczonego poziomu (przy pomocy sznurka i poziomicy). Grubość tej warstwy powinna wynosić od 5 do 10 cm.

Po zakończonych pracach przygotowawczych przystępujemy do kolejnego etapu układania nawierzchni z kostki brukowej. To decydujący moment dla naszej nawierzchni. Proces układania kostek brukowych powinno się zaplanować tak, aby znajdując się na już ułożonej nawierzchni, nie niszczyć wcześniej przygotowanej podsypki. Przez odpowiedni dobór wzoru ułożenia kostek można uzyskać wzrost nośności nawierzchni. Ulice, po których odbywa się ruch kołowy, powinny być wyłożone ukośnie do kierunku jazdy. Ułożenie kostek po przekątnej w stosunku do kierunku jazdy powoduje, że obciążenie rozkłada się równomiernie w czterech kierunkach, a siły poprzeczne i momenty obrotowe są skutecznie równoważone poprzez konstrukcję nawierzchni. Także hałas wytworzony przez toczenie się opon samochodowych jest wtedy niższy. W praktyce oznacza to, że nawierzchnie ułożone we wzory po przekątnej w stosunku do kierunku jazdy są z reguły bardziej stateczne.

Na styku z obrzeżami czy krawężnikami zaleca się przycinanie kostki specjalnymi piłami. Co prawda wymaga to większego nakładu kosztów niż cięcie przy pomocy gilotyny, ale efekt estetyczny jest o wiele lepszy. Dopasowywane kawałki nie powinny być mniejsze niż połowa normalnej wymiarowej kostki.

Spoinowanie to kolejny etap naszych prac brukarskich. Należy zwrócić uwagę na to, aby pierwszy rząd kostki został ułożony prostopadle. Następnie trzeba układać ją w sposób niepowodujący przesuwania rzędów kostki na podsypce. Stanowisko pracy powinno się znajdować na już ułożonej kostce, a dalsze układanie rozpoczyna się z tego miejsca. Nawet kostka brukowa o bocznych występach nie może być ściśle do siebie dociskana, aby umożliwić ewentualne konieczne wyrównanie linii bruku podczas układania.

Układając kostkę brukową należy pamiętać, aby między sąsiadującymi elementami zachować właściwe odstępy (fugi), które wypełnimy potem drobnym piaskiem płukanym. Fugowanie wykonujemy przez zasypanie piaskiem całej nawierzchni i rozprowadzanie go za pomocą szczotki. Jego granulacja powinna mieścić się w przedziale 0-2 mm, ponieważ piasek gruboziarnisty mógłby zawieszać się między ściankami kostek, powodując nierównomierne wypełnienie spoin.

Nadmiar piasku należy usunąć w całości przed wibrowaniem, a po zagęszczaniu powtórzyć spoinowanie, aby uzupełnić powstałe braki. Zalecane jest również wielokrotne wypełnianie fug. Musimy tez pamiętać, aby nie układać kostek zbyt ściśle. Piasek nie wypełni wtedy właściwie spoin, co może doprowadzić do ścinania krawędzi kostek. Standardowo stosuje się fugi o szerokościach pomiędzy 3 a 5 mm. Prawidłowe wykonanie spoin jest warunkiem trwałości nawierzchni.

Właściwie ułożona powierzchnia powinna stanowić jednolitą płaszczyznę bez wybrzuszeń i szpar większych niż spoiny między kostkami. Idąc po takiej ścieżce nie powinno się wyczuwać różnic wysokości na styku poszczególnych kostek. Ułożona w tej technologii (na sucho) nawierzchnia brukowa jest gotowa i może być natychmiast eksploatowana.

Prawidłowe wykonanie spoin jest warunkiem stateczności nawierzchni. Błędy spoinowania, jak i niewystarczająca nośność podbudowy są przyczyną występowania licznych zmian destrukcyjnych podłoża, a także często niesłusznych reklamacji jakości betonowej kostki brukowej. Typowymi objawami jest odpryskiwanie górnych krawędzi kostki i narożników. Może do tego dochodzić już podczas zagęszczania nawierzchni, jak i w trakcie eksploatacji. Odporność betonowej kostki brukowej, a szczególnie naroży na występowanie sił ścinających jest niewielka. Dlatego też często mylnie wiąże się przyczynę ścinania narożników z niewłaściwą jakością kostki.

Przy brukowaniu zawsze należy pamiętać by mieszać kostkę z trzech-czterech różnych palet, pobierając materiał pionowymi słupkami. Jest to jedyny sposób, aby uniknąć wielkopowierzchniowych różnic w odcieniach koloru nawierzchni. Różnice te wynikają z faktu, że kostka ze względu na swoje składniki sama jest produktem naturalnym, który może różnić się odcieniem. Należy również pamiętać układając samemu kostkę brukową, że bez doświadczenia jest bardzo ciężko, ale nie ma rzeczy niemożliwych. Pamiętajmy przy tym by wystrzegać się najczęściej popełnianych błędów takich jak: źle wyprofilowanej nawierzchni, położenie zbyt cienkiej warstwy podsypki pod kostkę, zbyt ciasnego ułożenia kostki, słabej podbudowy oraz źle dobranego rodzaj bruku. W przypadku gdy nasza wiedza na temat układania kostki brukowej ogranicza się tylko do doboru koloru - bezpieczniej jest zatrudnić odpowiednio wykwalifikowaną ekipę brukarską.




autor: Katarzyna Kafel

Wasze komentarze ...

  • hubercik W swoim ogrodzie ułożyłem dwie kostki, monoryt i symfonię i mam to co chciałem, czyli porządną i wyglądająca kostka, która nie zużyje się po paru latach. - 8 wrz 2013
  • Emzet W takich sytuacjach ogromną pomocą jest wsparcie maszynowe. Znam człowieka, który zainwestował w maszynę do układania Rollmops bo na nowym osiedlu szukali brukarza i skończyło się na tym, że rzucił starą prace i teraz tym się zajmuje. - 29 wrz 2016

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.

Powiązane branże: Drogi / Podjazdy
Podobne: Podjazd bez problemów, Zjazd na działkę – asfalt, żwir czy bruk, Służebność gruntowa, czyli droga przez działkę sąsiada., Podgrzewany podjazd
Słowa kluczowe: Kostka brukowa, droga dojazdowa, kostka brukowa, kostka betonowa, układanie kostki brukowej, jak ułożyć kostkę brukową, bruk