×zamknij
Dodaj firmę
Zleć remont lub budowę, dodaj swoje ogłoszenie jako wykonawca lub zleceniodawca. Znadź fachowca do konkretnej roboty. Urzązaj przetargi na prace związane z domem lub ogrodem. Podyskutuj na forum.
Zaloguj»Login:Hasło:
Nie masz konta? Zarejestruj się!
Budujesz? remontujesz?
Szukasz pracy? Ogłoś się tutaj!
Szukaj artykułów:
Tytuł, słowa kluczowe:
artykuł Ogród zimowy to rodzaj przeszklonej zwykle dobudówki. Nie bez powodu nazywa się ją ogrodem – tu bowiem znajdują miejsce różnorodne gatunki roślin. Jednak zieleń to nie wszystko. Jak urządzić tę przestrzeń, by była oazą relaksu?
więcej »
artykuł Konstrukcje na bazie szkieletu drewnianego, płyty warstwowe, pruski mur, keramzytobeton, pustaki ceramiczne, panele styropianowe - każde ma swoje wady i zalety a podstawowym założeniem jest gotowy już fundament.
więcej »
artykuł W ogrodzie tym ważne jest praktycznie wszystko. Dlatego też sprawą kluczową staje się odpowiedni plan, który zadba o całą aranżację. Najdrobniejsze pomyłki lub nieuwaga w doborze dodatków przyczynić się mogą na zachwianie całej równowagi.
więcej »
Cześć wszystkim, mam ogromny problem!!! Zgubiłem dzisiaj kluczyki do auta, a mam tylko jeden...
Andrew40, 4 paź 11:38
Co waszym zdaniem można uznać za najważniejsze w domu lub mieszkaniu? Powoli aranżuję swój...
pasku, 4 paź 11:07
Co najlepiej się teraz sprawdza do uszczelniania dachu? Czy ktoś korzystał może z takiego...
maksik, 3 paź 16:12
 

Podgrzewany podjazd

Starannie utwardzony i wybrukowany podjazd to nie tylko estetyczna wizytówka posiadłości, ale – przede wszystkim – wygodny dostęp do garażu i domu, ważne ułatwienie dla nas i naszych aut. Jednak warunki atmosferyczne – takie jak śnieg i niskie temperatury – mogą znacząco ograniczyć nasz komfort, powodować trudności dojazdowe i stres. Śliska, oblodzona czy zaśnieżona nawierzchnia, sprawia, że zaczynamy myśleć o różnych sposobach udogodniających codzienną eksploatację tej części posesji. Obok rozwiązań mechanicznych i chemicznych, wykonanie instalacji grzewczej pod podjazdem jest sposobem na poradzenie sobie z „urokami” zimy.

Podstawy instalacji
System grzewczy możemy położyć pod każdym rodzajem nawierzchni – asfaltem, betonem, brukiem czy kamieniem naturalnym.
Możemy wykonać go na całości podjazdu lub na jego części – w strategicznych, uczęszczanych miejscach i tam, gdzie podłoże styka się z kołami pojazdu. Opcja pierwsza sprawdza się w sytuacjach częstej i intensywnej eksploatacji, natomiast do umiarkowanego, prywatnego użytku z powodzeniem wystarcza ogrzanie tylko wybranych pasów.
Sednem grzewczej instalacji podjazdowej jest układ elektrycznych przewodów grzejnych – jedno- lub dwustronnie zasilanych mat lub kabli o napięciu od 230 do 400V, układanych pod wierzchnią warstwę okładzinową podjazdu.
Teren, na którym zostaną położone musi być wyrównany, uzbrojony, pozbawiony ostrych elementów i zagłębień. Przewody grzejne układa się w 2 – 3 cm podsypce piaskowej lub zalewa 3–5 cm warstwą betonu. Wylewkę najlepiej wykonać etapami, aby uniknąć niepożądanych przesunięć przewodów.
Zasady ułożenia są podobne do tych stosowanych w systemach podłogowych. Rozwijane z rolki maty grzejne kładzie się w pasach zachowując odpowiedni kierunek i wzajemne odstępy. Jest to wygodny, względnie prosty sposób na montaż.
Zamiast mat można użyć również kabli grzejnych. Stosuje się tu dwa rodzaje przewodów: przewody tzw. zmiennooporowe – dostosowujące moc grzewczą do warunków zewnętrznych albo przewody stałooporowe – pracujące z niezmienną mocą, ale za to trwalsze i nagrzewające się szybciej niż kable samoregulujące.
Długość przewodów i ich układ względem siebie zależy od zakładanej mocy instalacji. Wzajemny dystans powinien wynosić od 19 do 25 cm – czym wyższa moc instalacji, tym odległość mniejsza.
Moc systemu dobiera się do określonych potrzeb indywidualnych, biorąc pod uwagę warunki klimatyczne, usytuowanie i rodzaj podjazdu, sąsiedztwo innych obiektów oraz własne oczekiwania. Średnio wynosi ona 200–300 W/m2.

Glikol, solanka
Ogrzewanie cieczowe tworzy ciekawą i często dyskutowaną alternatywę ogrzewania podjazdu. Przewodami cieplnymi są, wypełniane wodą z substancją zapobiegającą zamarzaniu, glikolem czy solanką, rurki – analogiczne do tych stosowanych w ogrzewaniu podłóg wewnętrznych. Układa się je pętlami na podobnej zasadzie jak w wyżej opisanych instalacjach. Należy zachować odpowiednie odległości (średnio 20cm), a całkowita długość pętli nie może być większa niż 100m. Przewody cieczowe tworzą układ zamknięty z domowym źródłem ciepła. Instalacja wymaga zastosowania pompy obiegowej i połączenia z odpowiedniej (dostosowanej do potrzeb) pojemności buforem wraz z wymiennikiem ciepła.

Uwaga: Jeśli podjazd usytuowany jest na terenie o znacznym spadku, konieczne jest wykonanie drenażu odpływowego dla roztopów śniegu i lodu.
Pamiętajmy!
Każda instalacja zasilana prądem stwarza potencjalne zagrożenie. System taki należy bezwzględnie wyposażyć w przełącznik anty porażeniowy oraz w tabliczkę ostrzegawczą.


Zalety ciepłego podjazdu
Zastosowanie systemu grzewczego daje nam w efekcie mokrą, ale czystą – nieośnieżoną i nieoblodzoną nawierzchnię podjazdu, a co za tym idzie – pozwala na bezpieczne, komfortowe użytkowanie. Jest to szczególnie istotne w przypadku podjazdów stromych, gdzie niekorzystne warunki atmosferyczne mogą nie tylko znacznie utrudnić wjazd lub wyjazd, ale też całkowicie go uniemożliwić lub spowodować wypadek.

Ruch i ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu to ważne elementy codziennej dbałości o ciało, jednak poranne odśnieżanie na mrozie, przy pomocy szufli – szczególnie kiedy jesteśmy zaspani a czas wyjazdu nagli, nie należy do pozytywnie postrzeganych czynności. Instalacja grzewcza – szczególnie wyposażona w programator czasowy, niweluje konieczność przymusowych ćwiczeń.
Jest to również nieocenione rozwiązanie w przypadku, gdy borykamy się z problemami zdrowotnymi lub niepełnosprawnością.

Minusy instalacji grzewczej podjazdu
Decyzję o montażu ogrzewania trzeba podjąć zanim wybudujemy podjazd. Jeśli posiadamy już kompletną, wykończoną nawierzchnię, jej rozbiórka i założenie systemu jest oczywiście możliwe, ale bardzo kłopotliwe i nieopłacalne.
Podstawową dla tego rodzaju instalacji wadą jest pobór i koszt prądu. Pewnym rozwiązaniem może być rezygnacja z obsługi ręcznej i zastosowanie automatyki. System mikroprocesorowych sterowników z kompletem czujników temperatury i wilgotności kontroluje warunki i sam załącza się lub wyłącza, w zależności od potrzeby. Koszt instalacji łagodzi wówczas oszczędność prądu w czasie codziennej eksploatacji.
W przypadku bardzo niskich temperatur – poniżej 10 stopni oraz szczególnie obfitych opadów śniegu, nakład prądu i czasu potrzebnych, aby system zadziałał efektywnie, może okazać się zbyt duży. W praktyce bywa, że użytkownicy wracają wówczas do metod tradycyjnych i odśnieżają podjazd ręcznie.
Również z ekologicznego punktu widzenia podgrzewany podjazd może być postrzegany jako marnotrawstwo energii i zbędny luksus.


autor: Anna Simla

Wasze komentarze ...

Brak komentarzy.

Zaloguj się aby dodać nowy komentarz.

Powiązane branże: Drogi / Podjazdy, Inne
Podobne: Schody do wnętrz - jakie wybrać?, Ogród zimowy, czyli zielona oaza na cały rok, Utrzymanie porządku na placu budowy, Pielęgnacja betonu, Budowa stajni dla koni
Słowa kluczowe: Kostka brukowa, droga dojazdowa,